Archive for Styczeń, 2016

Jak założyć domową uprawę ziół

Aby założyć swój własny domowy ogródek, w którym hodowane będą jedynie zioła, wystarczy mieć kilka zwykłych doniczek. Co ważne, doniczki te muszą mieć jakiś odpływ – aby woda, która przecieka przez doniczki mogła znaleźć ujście i usunąć się, jeśli znajdzie się tam w nadmiarze. Jeśli tego nie będzie, nasza roślinka będzie gniła od dołu. Zioła domowe, które są coraz bardziej popularne w Polsce, a więc tymianek, bazylia, oregano to zioła, które pochodzą z Basenu Morza Śródziemnego, a tam nie ma zbyt wilgotnej gleby, jest bardzo gorąco, dlatego też takiego klimatu potrzebują nasze rośliny. Dlatego hodowanie ich w małych szklarniach, w których jest bardzo wilgotno nie jest najlepszym pomysłem, aczkolwiek szklarnia jest przydatna z drugiej strony w czasie polskiej zimy, kiedy nadmiaru temperatury nigdy dość. Jeśli chcesz uniknąć zjawiska wymywania gleby podczas podlewania, powinieneś umieścić nieco żwirku na dnie doniczki, wtedy gleby będzie więcej przez dłuższy czas.

Cynk

Jednym z ważnych dla funkcjonowania organizmu mikroelementów jest cynk. Ma on wpływ na wszystkie podstawowe procesy życiowe. Wpływa na pracę układu odpornościowego, reguluje ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Korzystnie wpływa na serce. Reguluje prawidłowe wydzielanie insuliny. Bierze udział w gojeniu ran i zwiększa produkcję plemników. Cynk chroni też organizm przed działaniem wolnych rodników. Wpływa na adaptację wzroku do ciemności.

Niedobór cynku zmniejsza odporność organizmu. Powoduje spowolnienie tempa wzrostu, opóźnienie okresu kostnienia, wady wrodzone. Niedobór cynku powoduje złe gojenie się ran, kurzą ślepotę, zaburzenia smaku i węchu.

Jeśli zadbamy o dobrze zbilansowaną dietę nie musimy się bać niedoboru cynku. Cynk występuje w wielu pokarmach, znajdziemy go w mące żytniej, kakao, fasoli, żółtych serach i mięsie. Dobrym źródłem cynku są także warzywa i owoce, np. owoce cytrusowe, sałata, marchew. Znajdziemy go także w mleku i jajach. Warto zadbać o to, by mieć odpowiednią ilość tego ważnego minerału w organizmie.

Dla zdrowia zapomnij o przetworzonej żywności

Przetworzona żywność bogata w różnego rodzaju substancje chemiczne z pewnością nie jest dobra dla naszego organizmu. Przecież nasi przodkowie żywili się tylko tym co oferowała im natura. Ludzie od tamtych prehistorycznych czasów wcale aż tak bardzo się nie zmienili. Nadal więc do prawidłowego funkcjonowania potrzebujemy tego wszystkiego co nasi przodkowie. Zupełnie inaczej żyjemy. Mamy znacznie mniej ruchu, a o wiele więcej, żywności. Prowadzi to oczywiście do otyłości. Jak świat długi i szeroki wszędzie ten problem jest znany. Wszystko przez złe nawyki żywieniowe i nieodpowiedni tryb życia. Jak była już mowa ludzie zbyt dużo siedzą, za mało się ruszają. Jedynie aktywność fizyczna jest w stanie zapewnić zdrowie no i oczywiście odpowiednia dieta. Zdrowy styl życia wymaga od nas również regularnych wizytę w gabinetach lekarskich. Każdy kto dba o siebie powinien robić to kompleksowo. Nie można zapominać o profilaktyce. Dobre zachowania i nawyki żywieniowe warto wprowadzać głownie na stałe.