Archive for Luty, 2016

Żelazo

Żelazo jest ważnym dla naszego organizmu składnikiem mineralnym. Jego najważniejszą funkcją jest produkcja hemoglobiny. Żelazo zwiększa także odporność organizmu. Jego zapotrzebowanie w organizmie jest zmienne i zależy od wielu czynników, od wieku, płci i stanu organizmu.

Niedobór żelaza może powodować anemię. W przypadku niedoboru żelaza często stosuje się suplementację. Najlepiej stosować ją pod kontrolą lekarza, żeby nie przedawkować żelaza. Przyjmowanie preparatów z żelazem jest zalecane dla kobiet w ciąży oraz karmiących. Suplementację stosuje się także w przypadku obfitych menstruacji, u osób z zaburzeniami wchłaniania żelaza, u wcześniaków i dzieci po konflikcie serologicznym.

Naturalnymi źródłami żelaza są czerwone mięso oraz podroby, głównie wątroba. Znajdziemy je także w żółtkach jaja, kakao, orzechach, soi i pieczywie pełnoziarnistym. Dobrym źródłem żelaza jest też natka pietruszki. W przypadku kłopotów z utrzymaniem właściwego poziomu żelaza w organizmie, należy pamiętać o spożywaniu tych pokarmów.

Wapń

Wapń (łac. Calcium) wchodzi w skład kości oraz niektórych rodzajów ścian komórkowych. Jest niezbędnym składnikiem w kurczeniu się mięśni, szkieletowych, gładkich oraz mięśnia sercowego. Umożliwia krzepnięcie krwi, obniża ciśnienie tętnicze.

Zalecana dawka wapnia dla osób dorosłych to od 800 do 1000 mg. Ta dawka jest większa w przypadku dzieci i młodzieży (1200 mg) oraz w przypadku kobiet w ciąży (1400 mg) oraz karmiących (2000 mg). Wapnia nie potrzebujemy dużo, ale jego niedobór powoduje wiele problemów. Niedobór wapnia może być przyczyną osteoporozy. Jego niedobór może także powodować zaburzenia w procesie krzepnięcia krwi, zaburzenia rytmu serca. Może być także przyczyną niedociśnienia tętniczego.

Wapń znajdziemy w mleku oraz jego przetworach, a także w rybach. Jeśli mamy duże niedobory wapnia w organizmie, można zastosować preparat zawierający ten pierwiastek. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, najlepiej skonsultować się z lekarzem, który podpowie czy konieczne jest stosowanie preparatów zawierających wapń.

Słodkie maliny

Kiedy mamy ochotę na coś słodkiego może warto pomyśleć o czymś innym niż tradycyjna czekolada. Zazwyczaj to właśnie po nią wszyscy sięgamy. Trudno się dziwić, przecież każdy ja lubi. Jednak może kiedy będziemy na zakupach zwróćmy uwagę tez na inne smakołyki. Na pólkach w lodówkach znajdziemy desery oraz jogurty. Wśród nich znajdziemy na pewno desery z malinami. Chyba już na samą myśl o taki smakołyku wszystkim na pocieknie ślina. Desery z malinami będą idealne na gorące dni. Możemy nimi nawet zastąpić obiad. W upalne dni nikt nie będzie miał ochoty jeść gorących tłustych mięs, które jeszcze bardziej spowodują, że nie będziemy się czuć zbyt dobrze. Desery z malinami na pewno bez problemu je zastąpią. Malin chyba lubi każdy z nas bez wyjątku. Dżemy malinowe również cieszą się dużą popularnością i opinią. To dlaczego by nie wykorzystać tych owoców do obiadu czy kolacji. Dzięki nim nasze dania będą na pewno smaczne i niezapomniane. Desery z malinami sprawdza się również na imprezach oraz wtedy jeśli po prostu będziemy mieli ochotę na chwilę słodyczy. Desery z malinami nikogo nie zawiodą swym smakiem.

Jak kroić kurczaka?

Kurczak, który został już upieczony, powinien zostać w odpowiedni sposób pokrojony. W jaki sposób pokroić wypieczonego kurczaka, który jest cały złocisty i w przyprawach? Trzeba przede wszystkim uważać na to, aby porcje mięsa wyglądały w miarę dobrze, aby chciało się je zjeść, jednak pokrojenie upieczonego gotowego kurczaka na ładne części wcale nie jest tak łatwe. Potrzebny będzie nam na pewno bardzo ostry nóż, bo krojenie takiego kawałka mięsa, które się klei jest na pewno problematyczne jeśli nie mamy odpowiednio ostrego noża i możemy zrobić sobie jedną wielką kupkę mięsa oddzielonego od skórki, a na końcu się zmęczymy. Zacznij kroić upieczonego kurczaka od włożenia głęboko noża miedzy udko a korpus, następnie przetnij kurczaka zachowując te proporcje, rozkrawając go jakby na dwie części, z których jedna stanowi dwie trzecie całości. Po wkrojeniu noża, należy uchylić udko i zacząć kroić kurczaka w stawie. Następnie należy odcinać oczywiście mniejsze części, czyli skrzydełka. Na końcu możemy zacząć przecinać wszystko, co znajduje się wokół kręgosłupa.

Jak wzmocnić swoją odporność na stres

Stres jest przyczyną wielu chorób i innych zaburzeń pracy organizmu. Dlatego ważne jest, by wzmocnić soją odporność na stres, a także by wzmocnić swoje dobre samopoczucie. Jest wiele działań, które nam w tym pomogą.

Bardzo ważna w walce ze stresem jest odpowiednia dieta. Nie tylko zapewnia ona zdrowie, ale także potrafi poprawić samopoczucie. Dieta antystresowa powinna zawierać dużo pieczywa pełnoziarnistego, warzyw, owoców i ryb.

Sport zwiększy nie tylko odporność naszego organizmu, ale także odporność naszej psychiki na stres. Dzięki regularnej aktywności staniemy się spokojniejsi, pewniejsi siebie, będziemy mieli lepsze samopoczucie, a więc staniemy się też odporniejsi na stres.

Żeby mieć dobre samopoczucie i nastrój, należy także pamiętać o tym, aby się dobrze wysypiać. Nie ma tu ogólnej reguły, ile powinien trwać sen, jest to kwestia indywidualna. Niektórym osobom wystarcza sześć godzin, a inne muszą spać osiem godzin. Starajmy się także otaczać miłymi ludźmi i przedmiotami, które budzą dobre uczucia. O dobry nastrój należy dbać.

Makaron i indyk?

makaron_z_indykiemCzy wyobrażacie sobie makaron z dużą ilością mięsa? Większość ludzi niestety nie przepada za takimi połączeniami, uważają, że takie dania stają się suche, niezbyt smaczne i po prostu bez wyrazu, jednak jest to błędne myślenie, wystarczy tylko umieć je dobrze przygotować. Do takiego posiłku potrzebujemy około pół kilograma piersi z indyka, rukolę, pomidorki koktajlowe, sól, pieprz, oliwę z oliwek, bakłażana, oraz makaron, właściwie może być jaki tylko chcemy, jednak bardzo fajnie i estetycznie będą wyglądały w tym daniu kokardeczki makaronowe. Najpierw gotujemy makaron aby nam ostygł, później kroimy w sznycelki naszą pierś z indyka. Kolejny krok to warzywa, bakłażana również kroimy i wraz z indykiem należy go ugrillować albo jeśli wolimy usmażyć na patelni. Dalej należy usmażone składniki pokroić na dużo mniejsze kawałeczki jak do sałatki i wymieszać je dokładnie z makaronem, później dodajemy do całości rukolę i pomidorki w całości lub pokrojone. Na koniec pozostaje nam oczywiście doprawić całe danie wedle uznania.

Sałatka na uroczystą kolację

Oczywiste jest, że niektórzy od czasu do czasu, szczególnie kiedy jest wyjątkowa okazja, przygotowują dość wykwintne dania. Kiedy kobieta dochodzi do wniosku, że do tego co już ma przydałaby się jeszcze jakąś sałatka, zaczyna się panika. Wydaje się, że ciężko jest dopasować sałatkę do tak wykwintnego menu. Ale to na szczęście nieprawda. Wystarczy rozejrzeć się w przepisach, które można znaleźć chociażby w Internecie. Można od razu zasygnalizować że chodzi o sałatkę dość wykwintną na elegancko zastawiony stół. Każda kobieta, która znajduje się w takiej sytuacji powinna wiedzieć, że nie jest jedyną. Wiele kobiet ją wyprzedziło i jeszcze wiele będzie miało ten sam problem. Oczywiście wykwintne sałatki też istnieją. Nawet są spore możliwości bardzo eleganckiego ich podania. Także naprawdę warto przeszukać Internet, bo wbrew pozorom czasem piszą tam całkiem mądre rzeczy i co najważniejsze, niektórym zdarza się dawać całkiem cenne porady, których być może warto będzie posłuchać, aby przyczynić się dzięki temu do stworzenia zaskakujących dań.

Jak ozdobić wędliny na talerzu

Podając śniadanie w wytwornej sytuacji, musisz zadbać nie tylko o to, aby wszystko było smaczne, ale także o to, aby ładnie wyglądało. Szczególnie zasługują na to półmiski z mięsami, które oddajemy do stołu tradycyjnie w Polsce przy niemal każdej okazji. Warto ozdobić mięsa chociażby sałatą jeśli nie mamy niczego w ogóle w lodowce ani w przydomowym ogródku na podorędziu. Można ozdobić półmisek mięs na wiele sposób, można na przykład wyciąg z ogórka serpentynki, albo pokroić ogórka w bardzo cienkie paski, do których widoku nie nawykliśmy na pewno w Polsce. Zachęcamy do puszczenia wodzy fantazji z używaniu warzyw jako ozdób. Można pociąg ogórka w cienkie paski, a następnie te paski związać w rulonik za pomocą nitki. Można także z pomidora albo rzodkiewki wykonać świetne ozdoby – w kształcie kwiatków albo liści lub owoców. W sklepach dostępnie są powszechnie foremki do tworzenia ozdób z jedzenia, zwłaszcza z twardych elementów, takich jak na przykład rzodkiewka.