Archive for Październik, 2016

Domowe sałatki

Na pewno są takie sałatki, które przygotowujemy dość często w domu. Są bardzo popularne i praktycznie każdy ją zna, każdy potrafi wykonać. Przykładem może być chociażby tradycyjna sałatka jarzynowa. Z tym że takich podobnych tradycyjnych jest całe mnóstwo. Domowa sałatka jest z pewnością najlepsza, ponieważ wykonana według własnych procedur i możliwości. W restauracjach niestety nie stawiają na bogactwo warzyw i dodatkowych składników. Bardziej skupiają się na tym, aby to w miarę wyglądało i choć trochę smakowało. Chcą robić sałatki tanim kosztem. Dlatego domowe sałatki smakują najlepiej, ponieważ też robione są pod indywidualny smak. Nie trzeba dopasowywać składników pod oczekiwania całego otoczenia. Domowe sałatki przeważnie charakteryzują się takim przepychem. To oznacza, że mogą być naprawdę smaczniejsze, a co więcej, również bardziej sycące. Choć wydaje się że nie, to jednak sałatką można się najeść. Wybierając odpowiednią, można zapewnić sobie smaczne danie i to w całkiem niedługim czasie.

Zioła w naszych ogrodach

Ogrody najczęściej w Polsce zasiewane są nowalijkami albo roślinami ozdobnymi. Mało popularne jest jeszcze dotąd zasiewanie ogrodów ziołami, których można byłoby używać w kuchni. Jest to jednak bardzo ciekawa przygoda, bo zioła nie tylko wspaniale smakują i są cennymi źródłami substancji odżywczych dla naszych organizmów, ale potrafią także dobrze wyglądać. Założenie ogródka ziołowego ponadto jest bardzo proste wystarczy mieć pędy, które są bardzo tanie i do zdobycia tak naprawdę już w supermarketach w Polsce na każdym rogu. Moza wsadzić te pędy do prostych doniczek i mamy już ogródek. Wystarczy tylko podlewać rośliny, a następnie cieszyć oko i podniebienie ich istnieniem w naszym domowym ogrodzie. Jeśli nie mamy ogrodów, możemy wyhodować sobie smaczne zioła na parapecie. Cenną wskazówką dla osób, które zakładają dopiero hodowlę ziół w swoim ogrodzie powinno być to, że nie powinno się ich przez pierwsze dwa tygodnie hodować w maksymalnie nasłonecznionym miejscu. Można je po dwóch tygodniach na przykład przesadzić w inne miejsce.

Bazylia

Bazylia to jedno z najbardziej aromatycznych ziół. Jest to zioło, które jest coraz bardziej doceniane przez polaków, szczególnie ze względu na rosnącą popularność kuchni włoskiej w Polsce. Nie każdy jednak nadal wie, że istnieje wiele odmian bazylii. Bazylię można uprawiać właściwie wszędzie, nie trzeba mieć specjalnych warunków. Najczęściej wystarczą wręcz doniczki na parapecie i kawałek światła. Jeśli chcemy, aby nasza uprawa rozwijała się, musimy zaopatrzyć się w szklarnię. Jeśli chodzi o nawilżanie bazylii, nie służy jej nadmierne nawilżanie, dobrze jest unikać tego typu doznań w stosunku do tej rośliny. Dlatego zanim zechcemy ją powtórnie podlać, sprawdźmy najpierw zawsze palcem stan nawilżenia gleby. Jeśli chcemy, aby nasza bazylia co roku miała mnóstwo kwiatów, powinniśmy co roku podczas wiosny usuwać z niej kwiaty, które wyrastają właśnie w czasie jednej tylko tej pory w trakcie roku. Jeśli chcemy, aby liście bazylii miały ładną barwę, powinniśmy nawozić roślinkami całą ściółkę.

Pieczony indyk z ziemniakami

Jeżeli wolicie nieco ciekawsze dania, warto spróbować zrobić pieczonego indyka z różnego rodzaju dodatkami, a szczególnie pysznymi ziemniakami i zestawem surówek. To niezastąpione danie, które można zaserwować niemalże na każdą okazję. Wystarczy mieć kilogram piersi z indyka, kilka plasterków słoniny, kilogram ziemniaków, dwa ziarna jałowca, pieprz kolorowy, sól, a także około pół szklanki wytrawnego białego wina. Na początek tradycyjnie myjemy i oczyszczamy nasze mięso, następnie je solimy i zawijamy lub obkładamy 4-5 plasterkami słoniny. Dalej musimy potłuc ziarna jałowca i posypać nimi nasze mięso. Taki indyk wędruje do naczynia żaroodpornego. Wokół mięsa następnie układamy pokrojone wcześniej ziemniaki, które są już posolone i przyprawione. Ostatni plaster słoniny kroimy na paseczki i także układamy w naczyniu. Przykrywamy folią aluminiową i pieczemy dwie godziny w 170’C przewracając ziemniaki. Po tym czasie przekładamy pierś do garnka zalewamy winem i gotujemy. Przepyszne danie, które oczaruje gości.

Indycze kotlety

Któż z nas nie przepada za pysznymi polskimi kotlecikami schabowymi czy też innymi? Zapewne większość z nas je uwielbia, szczególnie jeśli mamy na myśli niedzielne obiadki u naszych mam. Teraz jednak możemy sprawić sobie niewielką ale pyszną modyfikację jaką będą z pewnością kotlety z indyka w pysznej panierce. Będziemy do tego przepisu potrzebowali nie za dużej piersi z indyka, jajko, bułkę tartą, pół szklanki mąki, czosnek, olej, sól i pieprz. Na początek tradycyjnie myjemy mięso z indyka i kroimy je w proporcjonalne plastry. Następnie każdy z nich przyprawiamy dokładnie solą, pieprzem, jak również prószymy mąką. Do talerzyka lub miseczki wbijamy jajko, w drugiej mamy bułkę tartą i teraz naszym zadaniem będzie oczywiście obtoczenie naszych kotlecików w panierce. Najpierw wkładamy plasterek mięsa do jajka a potem do bułki na rozgrzany olej na patelni. Smażące się kotleciki możemy a nawet powinniśmy przyprawić też wspomnianym wcześniej granulowanym czosnkiem.

Złe przekonanie na temat szpinaku

Szpinak wielu z nas nie kojarzy się pozytywnie. Wszystko z pewnością przez to, że był źle przyrządzany. Wielokrotnie też potrawa ta była przestrachem wielu młodych konsumentów. Najwyższy czas zmienić negatywne opinie krążące wokół szpinaku. Szpinak wcale nie musi być okropna potrawą. Posiada całe mnóstwo dobroczynnych składników, miedzy innymi żelazo witaminę B, potas oraz inne składniki mineralne. By móc jednak w pełni wykorzystać wszystkie dobroczynne właściwości szpinaku, należy jeść go z produktami bogatymi w wapń. Potrawy ze szpinaku mogą być naprawdę pyszne, wystarczy trochę inwencji by móc stworzyć całkiem niepowtarzalne danie, smakujące każdemu z nas. Szpinak jest idealny dla tych osób, które mają problemy z anemia i problemy z układem krążenia. Wszystko to sprawia, że szpinak jest dobrym daniem dla sercowców. Pora więc zmienić swoje niekorzystne zdanie na temat szpinaku i należy zacząć go spożywać regularnie. Szpinak naprawdę działa pozytywnie na nasz organizm. Nie trzeba chyba nikogo o tym przekonywać.

Choroby a zdrowy styl życia

Wielu miało nadzieję, że postęp cywilizacyjny doprowadzi do skrócenia czasu pracy. Jak obserwujemy na własne oczy wcale tak się nie stało. Wręcz przeciwnie, wielu z nas na własnym przykładzie może powiedzieć, że pracuje coraz dłużej. Brak nam czasu na potrzebny odpoczynek. Zmęczenie się nawarstwia. W efekcie może u nas rozwinąć się choroba zwana zespołem przewlekłego zmęczenia. Ludzie z tym schorzeniem, odczuwają brak energii, brak sił witalnych, ponadto cierpią na rzeczywiste dolegliwości bólowe w ich organizmie. Mogą skarżyć się na ból mięśni, ból gardła, a nawet na migotanie serca. Niestety schorzenie te bywa trudne do odkrycia. Lekarze często mylą je z innymi chorobami. Winny jest bowiem sam pacjent, nie podający dokładnych symptomów choroby. Przyczyny tkwią w organizmie. Może to być efekt obecności wirusa, może to być też wynik zmian hormonalnych prowadzących do zaburzeń. W efekcie pacjent odczuwa przykre dolegliwości bólowe. Zwykle też na to schorzenie skarżą się osoby, które dużo pracują. Stad też nazwa tego schorzenia.

Minerały niezbędne dla prawidłowej pracy organizmu

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego jak ważne dla funkcjonowania organizmu są mikroelementy. Obok odpowiednich proporcji makroelementów czyli węglowodanów, tłuszczy i białek oraz witamin, ważne są pierwiastki. Zwykle wiemy jak istotny jest magnez, wapń, żelazo, potas czy cynk. Są jednak i inne mniej znane, ale też istotne pierwiastki.

Magnez jest istotnym składnikiem w profilaktyce chorób serca, nerwic, cukrzycy i nowotworów. Tracimy go przez picie kawy oraz stres, dlatego warto na bieżąco uzupełniać poziom magnezu w organizmie. Wapń to niezbędny składnik kości, żelazo bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Potas utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową w organizmie. Tracimy go w wyniku np. wymiotów i należy wtedy jego poziom uzupełnić. Cynk chroni organizm przed działaniem wolnych rodników.

Mniej znane minerały to np. selen, chrom, miedź. Ich właściwy poziom jest też ważny w organizmie. Selen niszczy wolne rodniki, chrom uczestniczy w przemianach tłuszczy, miedź jest niezbędna w przyswajaniu żelaza.