Dieta Dukana

Dieta Dukana – przepisy, jadłospis, etapy

Jedną z najpopularniejszych diet odchudzających, dających szybką utratę masy ciała jest dieta Dukana. Jej popularność bierze się z tego, że nie trzeba w niej z uporem maniaka liczyć kalorii. Osoba odchudzająca się nie odczuwa głodu, gdyż może jeść tyle, ile ma ochotę. Jedynym ograniczeniem, którego wymaga dieta proteinowa jest trzymanie się listy produktów białkowych oraz określonych warzyw.

Etapy diety

Program tej wysokobiałkowej diety składa się z czterech faz:

  • Faza pierwsza, zwana uderzeniową – trwa od 2-10 dni, w zależności od ilości kilogramów, które chce się zrzucić.Im krócej trwa, tym mniej masy zredukujemy. I na odwrót.Na tym etapie można jeść wyłącznie produkty białkowe.
  • Faza druga, naprzemienna – trwa tak długo, aż osiągniemy upragniony cel.Stosujemy na przemian produkty zawierające białko oraz warzywa i białko, czekając na zamierzony efekt.
  • Faza trzecia, utrwalenie wagi – na tym etapie wzbogacamy dietę w owoce, żółty ser i produkty bogate w błonnik, pamiętając o zasadzie umiaru.
  • Faza czwarta, stabilizacja – trwająca do końca życia, polega na normalnym, zdroworozsądkowym odżywianiu wzbogaconym aktywnością fizyczną i codziennym spożywaniem otrąb owsianych z uwzględnieniem diety proteinowej jednego dnia każdego tygodnia.

Co jeść bez skrupułów?

Dwa pierwsze etapy wymagają jedzenia następujących produktów: drób, wołowina, cielęcina, ryby, owoce morza, chudy nabiał (bez serów żółtych). Posiłki gotujemy na parze, grillujemy, doprawiamy ziołami i nie używamy tłuszczu. Stosowane dodatki to sok z cytryny, ocet winny, chude jogurty naturalne, musztarda.
Z warzyw jemy: paprykę, marchewkę, ogórki, pomidory, rzodkiewkę, cukinię, brokuły, szpinak, kapustę, pora, selera, cebulę, koper, pietruszkę, czosnek i pieczarki.

Produkty zabronione:

  • Ziemniaki
  • Kukurydza
  • Ryż
  • Warzywa strączkowe
  • Awokado
  • Banany
  • Winogrona
  • Wiśnie
  • Czereśnie

Nie ma wody – nie ma rezultatów!

Dieta wysokobiałkowa wymaga picia dużych ilości wody (nawet do 5l). Dzięki niej wypłukujemy z organizmu toksyny i nie obciążamy nerek. Można także pić niewielkie ilości napoi typu ligh oraz herbatę i kawę dosłodzoną słodzikiem. Przy dużych spadkach wagi dzięki nawodnieniu nasza skóra pozostanie jędrna i nawilżona.

Przykładowe przepisy

Dieta białkowa wymaga komponowania jadłospisu z dozwolonych produktów. Oto kilka propozycji:

Ruloniki indycze z sosem koperkowo – czosnkowym

Składniki:

  • 300g mięsa mielonego z indyka
  • pół jajka
  • szczypta słodkiej papryki
  • pokrojona natka pietruszki
  • pół małej cebulki
  • 2-3 łyżeczki serka naturalnego
  • łyżka chudego mleka w proszku
  • 2-3 łyżki mleka płynnego
  • ząbek czosnku
  • koperek

Wymieszać mięso z cebulką, jajkiem, mlekiem w proszku, papryką i pietruszką. Doprawić odrobiną soli i pieprzem lub ziołami prowansalskimi. Uformować małe ruloniki wielkości połowy parówki, ułożyć w brytfance i piec 20 min. w piekarniku nastawionym na 200 stopni. W czasie pieczenia zrobić sos z serka zmieszanego z mlekiem, startym czosnkiem i koperkiem. Wszystko doprawić według uznania.

Zapiekane bakłażany

Składniki:

  • bakłażan
  • serek wiejski lekki
  • papryka
  • kilka pieczarek
  • cebula

Wydrążone połówki bakłażanów posolić i odstawić na pół godziny.Z miąższem zrobić to samo. W tym czasie udusić pieczarki z cebulką i papryką. Miąższ opłukać i dodać do duszonych warzyw. Nałożyć warzywa do bakłażanowych łódeczek i posmarować serkiem. Wstawić do piekarnika nastawionego na 180 stopni. Piec aż bakłażan zmięknie.

Jogurt kawowy

Składniki:

  • 3 łyżki serka twarogowego
  • 2 łyżeczki mleka
  • pół łyżeczki kawy rozpuszczalnej

Składniki wymieszać, dodać słodzik do smaku. Schłodzić w lodówce.

Smacznego!

Leave a Comment